Umjetnički izražaj u jasličkoj skupini: Inspiracija Gustavom Klimtom
Rano izlaganje umjetnosti i poticanje kreativnog izražavanja kod djece jasličke dobi pruža im priliku za istraživanje materijala i razvoj ključnih vještina. Aktivnost inspirirana djelom „Stablo života“ Gustava Klimta idealan je primjer kako se umjetnički motiv može prilagoditi najmlađima. Korištenje zlatne boje, spužvica i crnog papira nudi djeci jedinstveno iskustvo istraživanja kroz igru, a istovremeno obuhvaća više razvojnih područja.
Kako bi aktivnost bila prilagođena dobi djece od 1. do 3. godine, potrebno je pažljivo odabrati materijale. Zlatna tempera razrijeđena vodom omogućuje lako nanošenje, dok crni papir stvara upečatljiv kontrast, privlačeći dječju pažnju. Spužvice, veličinom prikladne za male ruke, služe kao alat za istraživanje i nanošenje boje.
Motivacija započinje prikazivanjem Klimtova djela „Stablo života“. Djeca promatraju elemente slike, poput zlatnih tonova i kružnih oblika, dok odgajatelj koristi jednostavan rječnik za opisivanje („zlatno drvo“, „krugovi“). Nakon toga slijedi demonstracija tehnike nanošenja boje spužvicom.
Tijekom aktivnosti djeca slobodno istražuju materijale i stvaraju vlastite oblike na papiru. Odgajatelj pruža minimalne upute, potičući djecu na samostalnost i kreativnost. Na kraju, zajedno pregledavaju radove i razgovaraju o bojama i oblicima koji su nastali.
Dobrobiti aktivnosti prema razvojnim područjima
Tjelesni i psihomotorni razvoj
Razvoj fine motorike: djeca prstima kontroliraju spužvicu i pritišću je na papir. Time se također razvija koordinacija oko-ruka i jačaju mišići šake.
Spoznajni razvoj
Kroz ovu aktivnost djeca uče opažati razlike između boja i tekstura, kao i povezivati uzroke i posljedice – pritisak spužvice stvara otisak. Istovremeno proširuju razumijevanje pojmova poput „zlatno“ i „krug“.
Socio-emocionalni razvoj
Samostalno stvaranje umjetničkog rada potiče samopouzdanje i zadovoljstvo postignućem. Djeca uživaju u istraživanju materijala i pronalaze osjećaj sigurnosti u kreativnom procesu. Aktivnost također potiče suradnju, jer djeca zajedno istražuju i promatraju jedni druge.
Razvoj govora
Djeca usvajaju nove riječi slušajući odgojiteljicu kako opisuje radnje i povezuje s onim što vide i rade. Kad odgojiteljica objašnjava ili komentira što djeca rade, djeca uče kako usmjeriti pažnju i slušati jezik.
Zašto ovakve aktivnosti imaju vrijednost?
Umjetnost u jasličkoj dobi pruža djeci mogućnost da kroz igru razvijaju kreativnost, samostalnost i vještine opažanja. Inspiracija djelima velikih umjetnika poput Gustava Klimta nudi dublje estetsko iskustvo i razvija svijest o umjetnosti već od najranije dobi.
Ovakve aktivnosti nisu samo prilika za igru već i za razvoj temeljnih vještina koje će djeca kasnije koristiti u svim područjima života. Kroz jednostavne materijale i slobodno istraživanje, djeca grade temelj za svoje buduće umjetničke, kognitivne i socijalne vještine, uz neizmjerno zadovoljstvo stvaranja.
Sandra Haček
Martina Brezovec Jurinec